Opettajan kokemuksia opettamisesta (haastattelu)

Opettajan kokemuksia Asperger henkilöiden opettamisesta


Opettaja Petrin haastattelu, joka on työskennellyt reilut 10 vuotta Asperger henkilöiden kanssa. Opiskelijat opiskelivat valmentavassa koulutuksessa ja heillä kaikilla oli Aspergerin oireyhtymä. 

Petrin mukaan Asperger henkilöiden kanssa työskennellessä on ensi arvoisen tärkeää, että opetettavat asiat pilkotaan pienemmiksi osiksi. Näin opiskelijat sisäistävät opetettavat asiat paremmin. On hyvä  ennakoida tulevaa mahdollisimman paljon. Päivän tai oppitunnin sisällön ja aikataulujen läpikäyminen tunnin alussa onkin tärkeää. Opetuksessa on tärkeää pitää yllä hyvä struktuuri ja johdonmukaisuus. Poukkoillen etenevä opetus ja toiminta sekoittavat Asperger henkilön. Opiskelijan voi olla vaikea siirtyä tehtävästä toiseen. Jos hän ei esimerkiksi osaa vastata kysymykseen, niin hän ei osaa siirtyä seuraavaan tehtävään, vaan jää jumittamaan siihen, johon ei osaa vastata. Valo- ja ääniyliherkkyyttä saattaa myös esiintyä, joka aiheuttaa hermostuneisuutta.  

Ryhmätyöskentelyssä Asperger opiskelijan on helpompi toimia, kun hänellä on ryhmässä selkeä rooli, esimerkiksi kirjuri, tiedon hakija. Petrin kokemuksen mukaan kaksi parityötä tekevää Asperger opiskelijaa eivät työskentele yhdessä, vaan toinen tekee annettua tehtävää ja toinen seuraa sivusta. Ohjattuna heidät saa toimimaan yhdessä niin, että toinen kirjoittaa ja toinen hakee tietoa. Yhdessä keskustelu aiheeseen liittyen on haasteellista. 

Sosiaalisten taitojen kehittämisen Petri koki vaikeana. Hän pyrki kehittämään opiskelijoiden keskinäistä keskustelua toistojen kautta. Eli tunneilla luotiin tilanteita, että opiskelijat joutuvat puhumaan toisilleen esim. tervehtiminen, kuulumisten kysyminen kaverilta, pelien pelaaminen. Vapaammissa keskustelutilanteissa opiskelijat hakeutuivat mielellään niiden henkilöiden seuraan, joilla oli samat mielenkiinnonkohteet kuin itsellä. Tällöin keskustelut voivat olla hyvinkin vilkkaita, mutta pysyvät tietyn aiheen äärellä ja puhumista aiheesta voi olla vaikea lopettaa.   

Oman toiminnan ohjausta kannattaa harjoituttaa läpi opintojen. Asperger henkilöille työskentelyn aloittaminen voi olla vaikeaa vaikka tehtävään on ohje. Oman toiminnan ohjausta Petri harjoitutti käyttämällä toiminnanohjauskortteja joiden avulla opiskelijat lähtivät työstämään tehtäviä. Ajattele > mitä pitää tehdä. Suunnittele > miten teet. Tee tehtävä. Arvioi > miten onnistuin, mitä voisin tehdä toisin. Asperger henkilöiden on vaikea tietää mistä aloittaa sekä suunnitella omaa tekemistä. Keittiötyöskentelyssä numeroidun vaiheittain etenevän ohjeen mukaan työskentely onnistuu. Ilman kirjallista työohjetta työskentely ei saata lähteä käyntiin ollenkaan. 

Vanhojen opiskelijoidensa työelämään sijoittumisesta Petri kertoi, että se on heikko.Monet ovat olleet määräaikaisessa työsuhteessa ja työsuhdetta ei tämän jälkeen ole jatkettu. Jotkut ovat suorittaneet useita tutkintoja, mutta eivät ole olleet työelämässä. Te-toimiston tuilla Asperger henkilöt ovat työllistyneet tietyksi ajaksi. Petri toivoi, että Asperger henkilöiden työllistymiseen panostettaisiin enemmän. He ovat tunnollisia työhönsä paneutuvia oman alansa osaajia.

Lopuksi Petri vielä muistutti, että Asperger henkilöt eivät kaikki toimi samalla tavalla, eikä heitä saa lokeroida tietyllä tavoin toimiviksi. 


Lähde: Petri. Haastattelu 29.8.2016. Helsinki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti